쩐 르엉 TRAN Luong (Vietnam)

Art as Means of Interpretation for Everyday Life, 2001, video and photographs

베트남 하노이에 현대미술의 장을 최초로 구축한(Nha San Studio) 쩐 르엉은 베트남 정부의 문화적 예술적 검열에 저항하며, 공공미술과 커뮤니티 아트에 주목하는 다양한 사회발전 프로젝트를 베트남 지역에서 실행했다. 그의 작업은 제3세계와 베트남처럼 사회발전에 있어 그들의 역할을 인식하지 못하는 가난한 나라의 문화 활동가와 미술가들에게 예술과 사회적인 삶의 거리를 좁혀야 할 필요성을 상기시키며, 비영리 예술공간을 확장시키는데 주도적 역할을 하고 있다. 본 작품은 일상 생활에 대한 예술적 해석과 의미를 광산 지역 주민들과 함께 만들어나가는 3개의 인터렉티브 아트 프로젝트를 촬영한 영상이다.

Tran Luong pioneered and established the contemporary art at Hanoi as part of Nha San Studio team. Tran opposes government’s censorship to culture and art and executed various social development projects in Vietnam with a focus on public art and community art. His works reminds artists-from the third world and impoverished countries-of the importance of narrowing down the gaps between art and society, since it’s hard for them to perceive their roles in the course of social development. He’s also actively promoting expansion of non-profit seeking artistic spaces. His work for this exhibition recorded three interactive art projects that were produced with local miners and their family members, endowing artistic tweaks to their daily lives.